Wednesday 27 March 2013

apabila periang masuk MADRASAH

                     dah lama teringin masuk madrasah .. sblum SPM lagi ..
                                               gara-gara tgk citer 7 petala cinta


                                                       .. 

mula-mula dah jumpa.. then call kata dah penuh.. cari madrasah lain .. semua dah penuh.. bila call balik madrasah yg pertama kata boleh pulak.. huhu alhamdulillah..
first time masuk,, dah bwa barang smua.. tilam.. excited ar.. kat situ ada 3 org lebih kurang yg tumpang .. semetara tunggu result SPM..
aku ni suke ketawa.. wt lawak.. aku dah ajak kwn2 sklh aku msuk..tp ada je alasan diorg xpe..aku faham.. hehe
dah msuk uh ..biasa la budak baru.. diam je.. ikut je.. sbb x tau ape jadual harian diorg..
-pg kls hafazn..
-ptg kelas KAFA (fardhu ain)

kelas petang kena pakai purdah ..huhu ..xprnh aku pakai..aku xtau kena pakai..and aku xde ada purdah..so budak2 ni bg pinjam..
*first thing kt sna.. kena pnggil -ana-(saya) -enti-(awk) -ukhti-(akak)
dekat situ mmg peramah budak2 nye.. aku je .. yg xpandai layan~ ngeee
eh sorry..-ana-

mula2.. terkejut..sbb -mandi berjemaah- patut la mse dtg nmpk 3 blik air je.. xprsan pulak ada 3 kolah beso.. sebeso-beso tu pon ana x nmpk.. hehe

yg bagusnye.. ptg2 ada riadah stengh jam.. hehe
solat berjemaah and ada solat2 sunat.. mlm2 ada ulangkaji hafazan..

tp aku stay situ 2 minggu je.. biasa laa budak x biasa duduk asrama..
penat laa.. mls la...
sekurang-kurangnya .. dapat la pengalaman sikit,,
yg susah nak hafaz al-quran.. satu kelas bising menghafaz,, so.. mcm mana ana nak hafaz!! hahaha
nak tasmi' pon kena baca kuat.. suara ana dah la slow (ye la tuh)

xpe.. anyway .. mengahafaz al-Quran adalah suati amalan yg mulia..
pengajaran nya : - hafaz al-Quran dgn penuh pnghayatan 
                         - faham makna
                         - jaga tajwid dan panjang bacaan 
                         - jgn tergopoh-gopoh menghafaz,,
                         -cuba untuk ingt bacaan (kata org kalau lupa berdoso-sengaja-)
                           ,then try la baca dlm solat..supaya tdk mudah lupa.
                                                                                                                             waallahualam :)
                                                                                                                   

2 comments:

  1. mdrasah mana..blh bgtaw? sbb tringin nk.masuk jugk..blh emel wanyrezuan@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. bestnye... saya pon teringin nak msk.. akak msk madrasah mane?? akak emel dkt fatinnabilah37@yahoo.com tq... =D

    ReplyDelete